Б І О Л О Г І Я
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ДЛЯ 6 – 9 КЛАСІВ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
Затверджено Міністерством освіти і
науки, молоді та
спорту України
наказ
Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України
від
06.06 2012 р. № 664 «Про затвердження
навчальних програм
для
загальноосвітніх навчальних закладів ІІ
ступеня»
Навчальна
програма з біології для 6 – 9 класів підготовлена робочою групою у складі: І. Ю. Костіков, завідувач
кафедри ботаніки Київського національного університету імені Тараса Шевченка,
доктор біологічних наук, профессор (керівник групи); В. В. Курсон, старший викладач Ніжинського державного
університету імені Миколи Гоголя; С. О. Малікова, методист вищої категорії
Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОНмолодьспорт України; А. В. Сиволоб, професор кафедри загальної та молекулярної генетики Київського
національного університету імені Тараса Шевченка, доктор біологічних наук,
професор; Н. В. Скрипник, доцент
кафедри цитології, гістології та біології розвитку Київського національного
університету імені Тараса Шевченка, кандидат біологічних наук, доцент; В. І. Соболь, вчитель
Кам’янець-Подільського ліцею Хмельницької області; Н. В. Трещова, вчитель НВК «Школа-гімназія» № 10 імені Е.К.
Покровського
м. Сімферополя; С. С. Фіцайло, головний
спеціаліст департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства
освіти і науки, молоді та спорту України
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Навчальна
програма з біології для основної школи розроблена відповідно до основних положень
Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти і спрямована
на реалізацію вимог освітньої галузі «Природознавство» та вимог до
загальноосвітньої підготовки учнів з біології.
Навчання
біології в основній школі спрямоване на реалізацію таких завдань:
засвоєння знань щодо ролі біологічної науки у формуванні сучасної
наукової картини живої природи; методів пізнання живої природи; закономірностей
живої природи; будови, життєдіяльності та ролі живих організмів;
формування уявлень про природу як систему, що розвивається; про
людину як біосоціальну істоту;
формування емоційно-ціннісного ставлення до живої природи;
готовності до оцінки наслідків діяльності людини щодо природного середовища,
власного організму, здоров’я інших людей;
усвідомлення значення біології в житті людини і суспільства;
оволодіння уміннями застосовування біологічних знань
для пояснення процесів та явищ живої природи, життєдіяльності власного
організму; здійснення спостережень за живими організмами та станом власного організму;
профілактики захворювань, травматизму, шкідливих звичок; використання приладів,
інструментів; проведення простих біологічних досліджень; роботи з різними
джерелами інформації;
розвиток пізнавальних інтересів, спрямованих на отримання нових
знань про живу природу; інтелектуальних умінь та творчих здібностей.
Програма з біології розроблена
з урахуванням таких змістових ліній: різноманітність та еволюція органічного світу;
біологічна природа та соціальна сутність людини; рівні організації живої природи.
У зміст закладено функціонально-цілісний,
системно-структурний, екологічного, історичний та порівняльний підходи. Це
забезпечує формування уявлень про цілісність живих систем без зайвої
деталізації морфології та анатомії біологічних об’єктів; зосереджує увагу на
вивченні процесів життєдіяльності, ролі
кожної частини організму у функціонуванні цілого; сприяє формуванню
уявлень про зв’язок живих організмів і неживої природи, зв’язок людини і
природи, формуванню стратегії поведінки сучасної людини у біосфері. Програма
націлює на включення у зміст матеріалу місцевого значення.
Навчальний матеріал викладений в програмі за
лінійно-концентричним принципом на основі провідних змістових ліній у такій
послідовності: клітина, одноклітинні організми, рослини, гриби, тварини,
людина, основи системної біології (сучасний аналог загальної біології, що
включає питання біохімії, цитології, генетики, біології розвитку, теорії
еволюції, основ філогенії, основ екології).
Особливістю програми 6-го класу є послідовне функціональне пояснення процесів
життєдіяльності для клітинного і організмового рівнів на прикладі одноклітинних та багатоклітинних
організмів (квіткових рослин та грибів).
Зміст програми передбачає розпочати вивчення живої природи з вивчення будови клітини, як
структурно-функціональної одиниці живого (тема "Клітина") та як самостійного
організму (тема "Одноклітинні організми"*). Розглядається
різноманітність одноклітинних організмів на прикладі окремих видів, їх
поширення та роль у природі й житті людини. Формується уявлення про відсутність
чіткої межи у будові та функціонуванні між рослинами та тваринами на
одноклітинному рівні. Особливості будови органів квіткових рослин (тема
"Рослини") розглядаються у зв’язку з їх основними функціями, що
сприяє формуванню поняття про організм рослини, як цілісну систему. Тема "Різноманітність
рослин" вивчається в історичному аспекті і порядку ускладнення будови
рослин, починаючи з водоростей і закінчуючи покритонасінними. На цьому етапі
формується уміння
виділяти істотні ознаки груп організмів, порівнювати організми і робити
висновки на підставі порівняння. Змістом теми передбачено вивчення екологічних
груп рослин та рослинних угруповань як результату пристосованості рослин до
умов середовища. Зміст теми "Гриби"
спрямований на вивчення особливостей грибів у порівнянні з рослинам і
тваринами та основних еколого-трофічних груп грибів, їх значення у природі й
житті людини.
|