Радою ЮНЕСКО на
166 сесії у 2003 проголошено десятиліття освіти для сталого розвитку, впродовж
якого необхідно докорінно змінити роль освіти, у тому числі екологічної, у
повсякденному житті людей. Освіта впродовж всього життя сприятиме усвідомленій
реалізації основних завдань сталого розвитку, його пріоритетів.
Загальноосвітній
навчальний заклад ІІІ ступеню забезпечує поглиблений рівень екологічної освіти
і усвідомлення старшокласниками взаємозалежності екології і економіки. Учні
профільної школи мають знати особливості впливу галузей господарства на
навколишнє середовище, орієнтуватись у причинах виникнення і шляхах подолання
екологічних проблем України, бути обізнаними у екологічному законодавстві,
стратегічних напрямках розвитку світового співтовариства на сучасному етапі.
Саме
тому, у старшій загальноосвітній школі запроваджується профільне навчання, яке
забезпечить системно-спеціалізовану підготовку, орієнтовану на індивідуалізацію
навчання і соціалізацію учнів з урахуванням реальних потреб ринку праці.
Програма
"Екологія", запропонована для профільного навчання у 10-11 класах,
завершує шкільну екологічну освіту, основою якої є визначення місця України у
сучасному світі за ступенем екологізації природокористування. Запропонований
курс відповідає синтезу трьох основних тенденцій: тенденції формування сучасних
екологічних уявлень, тенденції формування нового ставлення до природи,
тенденції формування нових стратегій взаємодії з природою.
Загальна мета курсу: формування екологічної культури старшокласників, навичок,
фундаментальних екологічних знань, екологічного мислення і свідомості, що
ґрунтуються на ставленні до природи як унікальної цінності.
Провідні ідеї програми: розвиток сучасної екології у напрямках її гуманізації,
соціологізації, економізації, включення учнів у соціально значиму і
відповідальну практичну діяльність.
Основними завданнями курсу "Екологія" (10-11 класи) для профільної школи є:
–
формування світоглядних знань про основні тенденції взаємодії суспільства і
природи на сучасному етапі, взаємозалежність економіки й екології;
–
розкриття наукових основ природокористування, формування знань про традиції
природокористування корінних громад населення, основні положення міжнародної
стратегії сталого розвитку;
–
виховання розуміння сучасних екологічних проблем, усвідомлення їх важливості,
актуальності і універсальності;
–
виховання почуття відповідальності за стан довкілля, усвідомлення місця людини
в природі, свідомості щодо необхідності дотримання природоохоронного
законодавства;
–
розвиток особистої відповідальності за стан довкілля на місцевому,
регіональному рівні, вміння прогнозувати особисту діяльність та діяльність
інших людей;
–
розвиток системи інтелектуальних та практичних умінь і навичок, емоційних
переживань стосовно вивчення, оцінювання та збереження природи рідного краю та
власного здоров’я.
Структура і зміст програми "Екологія" базуються на принципах неперервності і
наступності шкільної екологічної освіти, її інтеграції на основі
внутрішньопредметних і міжпредметних зв’язків, гуманізації, диференціації
навчального матеріалу залежно від практичної спрямованості.
У
програмі знайшли відображення наскрізні для шкільної екологічної освіти
змістові лінії, зазначені у Концепції екологічної освіти України.
Даний
курс розрахований на 142 години (2 години тижневого навантаження у 10-11
класах) й охоплює 5 взаємопов’язаних розділів. Кожен розділ акцентує увагу на
теоретико-прикладних особливостях програми з розглядом основних тенденцій і
закономірностей соціально-еколого-економічного розвитку на глобальному і
регіональному рівнях.
Практична частина програми є важливою й обов’язковою її складовою, оскільки
обґрунтування певних залежностей, доведення наявних тенденцій розвитку, зрештою
аргументація конкретної позиції неможливе без наведення певних статистичних
відомостей. Тому практичні роботи передбачають розв’язання нескладних
екологічних й економічних задач, здійснення порівняльного аналізу, проведення
спостереження, міні-дослідження, соціологічного опитування, дискусій, конференцій,
семінарів, презентацій, експертиз, "круглих столів", референдумів,
ділових ігор, моніторингових досліджень, написання творчих робіт, розробки
індивідуальних і колективних проектів. Мета проведення цих робіт може бути
різною: мотиваційна, контролююча тощо.
Оцінюючи
навчальні досягнення учнів з екології, необхідно керуватись критеріями,
затвердженими МОН України ,враховуючи при цьому:
–
правильність і науковість викладення матеріалу, повноту розкриття понять і
закономірностей, точність вживання екологічної термінології;
–
ступінь самостійності відповіді;
–
логічність і доказовість у викладенні матеріалу;
–
ступінь сформованості інтелектуальних, загальноосвітніх, специфічних умінь
(робота з картографічними, статистичними та іншими додатковими матеріалами). ....
|