Програма з біології
для 10–11 класів
загальноосвітніх навчальних закладів
рівень
стандарту
ПОЯСНЮВАЛЬНА
ЗАПИСКА
Вступ. Програма
призначена для вивчення біології на
рівні стандарту у класах суспільно-гуманітарного, філологічного,
художньо-естетичного, технологічного напрямів.
Мета
навчання біології на рівні
стандарту полягає у формуванні в учнів цілісного уявлення про сучасну
природничо-наукову картину світу, роль і місце людини в природі, формування у
школярів екологічного культури, ключових компетенцій, яких потребує сучасне
життя.
Досягнення
зазначеної мети
забезпечується виконанням таких завдань:
•
формування
в учнів знань про роль біологічних наук у
формуванні сучасної природничонаукової картини світу; методи наукового
пізнання; місце біології серед інших наук; значення біологічного різноманіття;
зв'язок між природними і суспільними процесами; принципи функціонування і
структуру біологічних систем на різних рівнях організації живого;
•
розвиток
умінь встановлювати гармонійні стосунки з природою на основі поваги до життя як
найвищої цінності та всього живого як унікальної частини біосфери;
•
формування
умінь використовувати набуті знання для оцінки наслідків своєї діяльності по
відношенню до навколишнього середовища, здоров'я інших людей, власного
здоров'я, обґрунтування та дотримання заходів профілактики захворювань, правил
поведінки у природі;
•
розвиток
інтелектуальних і творчих здібностей.
Зміст курсу є логічним продовженням
навчальних курсів основної школи, розподіляється за роками навчання таким
чином:
10 клас - розділи:
«Молекулярний рівень організації життя», «Клітинний рівень організації живої
природи», «Організмовий рівень організації живої природи»;
11 клас - розділи:
«Організмовий рівень організації живої природи» (продовження), «Надорганізмові
рівні організації живої природи», «Історичний розвиток органічного світу».
На вивчення цих розділів відводиться:
10 клас – 52 години
(1,5 год на тиждень);
11 клас – 52 години
(1,5 год на тиждень).
В основу навчального змісту біології 10-11
класів покладено вивчення рівнів організації живої природи (молекулярного,
клітинного, організмового, популяційного, екосистемного, біосферного). На рівні
кожної системи простежуються їх основні ознаки: обмін речовин і перетворення
енергії, цілісність живих систем. Зміст курсу включає провідні теоретичні
узагальнення біологічної науки: клітинну, хромосомну теорії, еволюційні
гіпотези, біологічні закони Г. Менделя, Т.Моргана тощо.
Розпочинається курс розділом «Молекулярний
рівень організації живої природи», який передбачає вивчення хімічного складу
організмів і особливостей біохімічних реакцій. Наступні розділи програми
передбачають опанування учнями закономірностей функціонування живих систем на
клітинному, тканинному, організмовому рівнях. Знання про принципи функціонування
клітини становить основу розуміння законів спадковості й закономірностей
мінливості. Ознайомлення з цитологією й генетикою готує учнів до вивчення
індивідуального розвитку організмів. Екологічні закономірності вивчаються в
розділі «Надорганізмові рівні життя». Завершується вивчення біології розділом
«Історичний розвиток органічного світу»,що передбачає знайомство з основами
еволюційних гіпотез та формуванням великих таксонів органічного світу в процесі
історичного розвитку.
Практичну
частину програми становлять лабораторні та практичні роботи, які є важливою складовою уроку біології і, залежно від
змісту матеріалу, що вивчається, рівня підготовки учнів, навчально-матеріальної
бази, можуть виконуватися різними способами: демонстраційно, фронтально, групою
або індивідуально. Лабораторні та практичні роботи, позначені в програмі
зірочкою, виконуються учнями за вибором учителя з урахуванням
матеріально-технічних можливостей; за відсутності відповідних умов вони можуть
бути замінені демонструванням. Оцінювання
практичних і лабораторних робіт з біології здійснюється на розсуд вчителя або у всіх учнів класу, або вибірково, в
залежності від способу виконання.
Неодмінною
умовою виконання навчальної програми є проведення шкільних екскурсій. Учитель має
право самостійно обирати час їх проведення, використовуючи години навчальної
практики або резервні години.
Формуванню
навичок самостійної роботи, вмінь пошуку необхідної інформації у додаткових
літературних джерелах слугують семінарські заняття, які учитель може планувати,
враховуючи навчальні можливості учнів та
доступ їх до науково-популярної літератури.
Програма дає право вчителю
творчо підходити до реалізації її змісту, добирати об'єкти для вивчення та
включати в зміст освіти приклади зі свого регіону, змінювати послідовність вивчення окремих питань у межах
теми. Кількість годин на вивчення
теми є орієнтовною і може бути змінена в межах визначених годин. Резервні
години можуть бути використані для повторення, систематизації, узагальнення
навчального матеріалу, контролю та оцінювання навчальних досягнень
учнів. ...
|